ceciliakennback

Min resa mot ett hälsosammare liv. Träning, triathlon, löpning. Vikt, mat och mål. Lite smått och gott om mig.

Uppsala Triathlon 2014

Kategori: Tävling

Jag spontan anmälde mig till Uppsala triathlon. Kände att jag behövde en lite utmaning. Och den fastnade jag för. 
Jag tänkte ja simma, cykla och springa kan jag.
Men den stora utmaning var att jag skulle simma 400 m i fyrisån. Ja ni läste rätt fyrisån, vi gick i vid Saluhallen ner i ån. Blä de var skit läskigt, äkligt och en rädsla fanns i kroppen. 
Beställde hem en våtdräkt, jag kände mig så snygg i den, köpte simglasögon och badmössa. 
Gjorde orndning makens mountenbike. 
Packade ner allt i en väska och begav mig ner på stan med en kompis som också körde loppet. 
Vi började med att reka banan pratade med funktionärerna runt och kikade en sväng i ån när dom andra simmade.
 
Nu började resan mot en utmaning som jag hade plan på att bara ta mig runt banan med livet i behåll.
Först så var det bara att ta på sig våtdräkten, smörjde in halsen och lite på vristerna med vaselin, badmössa och simglasögon på. 
 
Underbart väder att tävla i.
Nu var det våran tur att gå ner i fyrisån, några cyklar var uppplockade ur ån, några skar sig lite under fötterna pga glas på botten. 
Det var en äklig botten rent utsagt.
Sen gick startskottet och det var bara att simma, bröstim hela vägen. Kunde ju inte crawla då. Men ja hade fint sällskap runt om kring. Många som stog och hejade och ropade. Hela vägen så låg jag sist men jag hade en funktionär i en kanot bredvid mig hela tiden. Så det var skönt. Jag tog mig runt och när jag kom upp så mötes jag av min fina familj <3 .
Gick till cykeln samtidigt som man ska få av sig våtdräkten, inte lätt när den är blöt. Torka fötterna, på med skor, cykelhjälm etc. Sen var det bara att springa iväg med cykeln ut ur fållan.
Nu var det bara att cykla runt i 2 mil. 
En fin bana som leder upp för Carolina backen, ut mot dag hammarskjöldsvägen, polaksbacken och runt neråt stan igen. Cyklade den rundan 2 varv.
Jag ligger sist och kommer in sist för sista bytet mot löpningen på 5 km.
En tuff och jobbig bana.
Upp mot Carolina backen, sen slottbacken, rundade fontänen upp vid slottet, neråt stan igen så man sprang ner i en gränd som leder ut till filmstaden (högersida), över ån vid magnussons sen var det bara att springa till St:eriks torg. Inledde sista varvet på banan. När jag kommer upp på borgården så springer jag om några och det kändes bra. 
Jag kom inte sist. Plats nr 27 av 28 inte helt fel, 
Är supernöjd med mitt lopp. Jag tog mig runt, stog ut och segrade tillslut.
 
 
Simmade 400 m på 16.47 min
Cyklade 2 mil på 48.12 min
Sprang 5 km på 30.41 min
Totaltid: 1.39 min
Första bytet tog 2.13 min, andra bytet 0.21 tredje bytet 0.49. 
Självklart är jag supernöjd med min prestation.
 
 
 
Jag fick min fina medalj och jag fick mersmak. Så jag gick hem och anmälde mig till Västerås triathlon.
En utmaning som skulle bli ännu bättre. 
//Cissi
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: